Únor – Top exponát

Kontakt: +420 481 322 106 / mail@muzeum-turnov.cz

Únor – Top exponát

VĚJÍŘOVITĚ PROLAMOVANÝ SECESNÍ ZÁVĚS S OPÁLY, PERLAMI A SYNTETICKÝMI DRAHOKAMY

Na konci loňského roku se Muzeu Českého ráje v Turnově podařilo získat ze Spojených států SECESNÍ ZÁVĚS s drahými kameny zhotovený v turnovské šperkařské škole mezi lety 1909–1914. Autorem návrhu byl profesor a pozdější ředitel školy všestranný Antonín Karč (1879–1952), výborný cizelér, sochař, designér a malíř.

Více než 100 let starý secesní závěs je osázen opály, perlami a syntetickými drahokamy. A jaký je příběh této významné akvizice? Bezmála před dvěma lety se na kurátora sbírky šperku turnovského muzea Miroslava Cogana obrátila paní Helena Frost žijící v Kalifornii s prosbou o určení šperku, zlatého závěsu s drahokamy, který kdysi dostala od svého strýce, bohatého pražského kožišníka. Po sňatku s americkým tenistou (později politologem) Johnem W. Frostem jej v roce 1957 odvezla s sebou do Spojených států. Vějířovitě prolamovaný secesní závěs s opály, perlami a syntetickými drahokamy (kolem roku 1900 byly ve šperku atraktivní novinkou) má charakteristické rysy produkce turnovské šperkařské školy.
Po nahlédnutí do sbírky předlohových návrhů profesora Antonína Karče byl skutečně návrh závěsu nalezen na listu datovaném 12. 5. 1909.

„To, že byl závěs ve šperkařské škole i zhotoven, stvrzuje punc s písmeny TS, který po našem dotazu, majitelka na uzávěru řetízku nalezla a dokládá to nakonec i zlacená viněta C. k. Odborná škola zlatnická v Turnově na polstrování originálního pouzdra, v němž je závěs po celou dobu uchováván. Bylo proto naším eminentním zájmem dostat šperk zpět do Turnova a stejně uvažovala i paní Frost. Akceptovali jsme proto navrženou cenu 2000 dolarů, plus náklady na poštovné. Cena v souhrnu nepřekračuje ceny autorských a sběrateli vyhledávaných secesních šperků na našem trhu, například z dílny Marie Křivánkové.  Vzhledem k vysokému věku devadesáti let však pro paní Helenku bylo obtížné šperk dobře zabalit a absolvovat poměrně složitou proceduru odeslání závěsu do Turnova. Obrátili jsme se proto s prosbou o pomoc na Julii Turner, americkou šperkařku a galeristku žijící v Los Angeles, která se v roce 2007 účastnila našeho mezinárodního šperkařského sympozia.  Přestože již od té doby uplynulo šestnáct let, Julie okamžitě zareagovala a velmi ochotně pomohla. Navíc vzniklo mezi oběma ženami i přes velký věkový rozdíl přátelství a v posledním e-mailu se Julie těší, že s paní Helenkou zůstane i nadále ve spojení,“ popsal cestu nádherného šperku do Turnova Miroslav Cogan, kurátor sbírek výtvarného umění a šperku.

Přestože turnovské muzeum od roku 2010 (a předtím řadou výstav) v nové Klenotnici zpřístupnilo historickou sbírku šperků a klenotů z turnovské šperkařské školy, ve vlastní muzejní sbírce byly dosud školní práce zastoupeny jen souborem drobných žákovských rytin v drahokamech a díky koupi Karčovy pozůstalosti (2008) i soupravou hřebenů, které jsou rovněž mezi zmíněnými Karčovými návrhy. Proto je pro turnovské muzeum výtvarně i řemeslně hodnotný a autorsky i časově přesně určený závěs zásadním přírůstkem. To vedlo k myšlence připomenout význam Antonína Karče (1879-1952) nejen pro turnovskou školu, ale i české zlatnictví tím, že v příštím roce k sedmdesátém výročí jeho úmrtí bude rozšířena instalaci v muzejní Klenotnici o další prokázané realizace Karčových návrhů. Svou návrhářskou prací Atonín Karč významně usměrnil podobu šperků a klenotů ve stylu secese a následujícího art deco, za něž turnovská škola sklízela medaile a velké ceny na významných meziválečných evropských a světových výstavách. Také v muzejní Klenotnici, kde mohou návštěvníci vidět výběr z historické sbírky turnovské školy, je řada broží, náhrdelníků a dekorativních předmětů podle Karčových návrhů, další však zatím zůstávají kvůli nedostatku výstavního prostoru ve školních
a muzejních trezorech. Příběh závěsu, který přes USA doputoval zpět do místa svého vzniku, vzbudil mimořádnou pozornost médií a my jsme tehdy veřejnosti slíbili, že se s ním bude moci „na živo“ seznámit na jaře tohoto roku. Při té příležitosti připravil kurátor sbírky šperků, PhDr. Miroslav Cogan, reinstalaci Klenotnice, v níž bychom chtěli v roce 70. jubilea Karčova úmrtí připomenout designérskou tvorbu a přínos turnovské škole a českému uměleckému řemeslu rozšířeným souborem artefaktů zhotovených podle jeho návrhů. Vedle zmíněného závěsu tak vystavíme další, neméně hodnotné předměty, které dosud mohla veřejnost vidět jen při výjimečných příležitostech, nebo dosud nebyly vystaveny vůbec.
Antonín Karč – šperky od secese k art deco
Klenotnice / 10. 2. – 10. 4. 2022

Antonín Karč, závěs
Antonín Karč, závěs

Vějířovitě prolamovaný secesní závěs s opály, perlami a syntetickými drahokamy

Vějířovitě prolamovaný secesní závěs s opály, perlami a syntetickými drahokamy

Popis šperku: Závěs 14K zlato, opály, perly (tzv. kočičí zuby), syntetický rubín, syntetický korund hnědooranžové barvy, punc ryzosti 585/100 a značka turnovské školy TS, váha 7,9 g, v. 6,7 cm.
Škola pravidelně uvolňovala některé výrobky do dobročinných aukcí, nebo je přímo prodávala zájemcům, takto mohl závěs získat strýc paní Heleny Frost.

X